ΣΟΚ: Η κρυφή ατζέντα της Υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά για τον "Δρομέα"

Η Υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά είχε σχέδιο για το άγαλμα "Δρομέας" του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου. Ένα ειλικρινές και όμορφο σχέδιο που όμως παρεξηγήθηκε. 

sok h kryfh atzenta ths ypourgou politismou myrsinhs zormpa gia ton dromea eghrwmh geloiografia apopsilive

Αν ανατρέξει  κανείς στην ιστορία του ¨Δρομέα" θα ανακαλύψει ενδιαφέροντα πράγματα:
Το γλυπτό δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα» που οργάνωνε ο δήμος Αθηναίων επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου

Το γλυπτό, από γυαλί και σίδερο, σχεδιάστηκε αρχικά με πρόθεση να τοποθετηθεί, όπως και τα έργα των υπόλοιπων καλλιτεχνών που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη δράση, σε επιλεγμένα σημεία της πόλης και να παραμείνει εκεί περίπου για ένα μήνα, δηλαδή όσο θα διαρκούσαν τα «Δρώμενα»....  
Η εικαστική δράση επιδίωκε την πειραματική και προσωρινή τοποθέτηση έργων τέχνης σε κεντρικά σημεία της Αθήνας, με στόχο την εξοικείωση των κατοίκων με τους σύγχρονους δημιουργούς και την εικαστική παρέμβαση στο αστικό τοπίο, αφού τα έργα θα τοποθετούνταν ως επί το πλείστον σε εξωτερικούς χώρους.... 

Όμως, τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά για το συγκεκριμένο έργο και ο «Δρομέας» έμελλε να «καταλάβει» την Πλατεία Ομονοίας, όπου και τοποθετήθηκε για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από αυτό που αρχικά προβλεπόταν. 

Συνέχισε τον δρόμο του πέραν του Σεπτεμβρίου του 1988, αφού πρώτα «σημάδεψε» κυριολεκτικά και μεταφορικά το αστικό τοπίο της πόλης. Όπως ήταν επόμενο, μια τέτοια εικαστική παρέμβαση, ειδικότερα σε μια πόλη που δεν διακρινόταν για τη σχέση της με τη σύγχρονη τέχνη, δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητη. 

Ούτε βέβαια να γίνει συνολικά αποδεκτή. Έτσι, το έργο αυτό, μνημειακό τόσο ως προς τις διαστάσεις του (ύψος 8 μέτρα) όσο και ως προς την τομή που επέφερε με τον όγκο και τα ασυνήθιστα υλικά με τα οποία ήταν κατασκευασμένο. Οι συζητήσεις και οι κριτικές δίχασαν την κοινή γνώμη και ο «Δρομέας» έγινε το πρώτο γλυπτό της νεότερης Ελλάδας που απέκτησε τόσους φανατικούς υποστηρικτές, αλλά και φανατικούς εχθρούς. 

Ο «Δρομέας» έχει ελάχιστη έως καθόλου σχέση με το άθλημα που εμφανίζεται να του δίνει την ονομασία του. Αρχικά το όνομά του ήταν «Ξένος». Όμως για κάποιο λόγο, το πιθανότερο λόγω της φόρμας του γλυπτού που υποδηλώνει κίνηση, επικράτησε η ονομασία «Δρομέας». 

Η κατασκευή του «Δρομέα» ήταν ένα πολύπλοκο εγχείρημα, που επέτρεπε να αφήσει στο ανθρωπόμορφο γλυπτό να διατηρήσει, παρά τον όγκο και το βάρος των υλικών του, την αμεσότητα και τη «γραμμή» ενός σκαριφήματος. Το υπερισχύον, σχεδόν αποκλειστικό υλικό του είναι το γυαλί, το οποίο είναι και το εμφανές. Τα κομμάτια γυαλιού, τοποθετημένα σε αλλεπάλληλες στρώσεις, προσδίδουν στη σύνθεσή τους περίγραμμα ασαφές, που παραπέμπει στα ελεύθερα σχέδια με μολύβι ή μελάνι. 

Σε ό,τι αφορά την υλοποίησή τους, τα πράγματα είναι πολύ πιο σύνθετα. Απαιτείται λεπτομερής αρχιτεκτονικός σχεδιασμός και στατική μελέτη. Ο «Δρομέας», έχοντας κατασκευαστεί για να παραμείνει λίγο διάστημα στην Ομόνοια, δεν είχε δομηθεί με τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να διαρκέσει στο χρόνο. Μετά από κάποια χρόνια, άρχισαν να παρουσιάζονται τα πρώτα προβλήματα στη στατικότητα και σταθερότητα της φόρμας του. 

Επιπλέον, οι επικείμενες εργασίες για την κατασκευή εκεί του μετρό και τη σύνδεσή του με τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, είχαν ως αποτέλεσμα την απόφαση για «κατεδάφιση» του «Δρομέα» της Ομόνοιας. 

Εντέλει, αποφασίστηκε η προσωρινή μεταφορά του στην Πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής. Το έργο επανασχεδιάστηκε, μελετήθηκε στατικά και μεταφέρθηκε τον Μάιο του 1994 στη σημερινή του θέση, επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη.

Μέσα από τις πληροφορίες που παρουσίασα από την μηχανή του χρόνου, είναι πασίδηλο οτι ο ευγενής σκοπός της κυρίας υπουργού ήταν να συσπειρωθούν ή να συνασπιστούν όλοι οι Έλληνες  γύρω από το υπέροχο αυτό έργο ώστε  πλέον να μη διχάζει κανέναν. 

Παρόλα αυτά, όπως παρουσίασα σε προηγούμενη γελοιογραφία, η υπουργός και ο γλύπτης ετοιμάζουν μια νέα καλλιτεχνική σύνθεση που θα κοσμίσει την κεντρική πλατεία των Σκοπίων ενόψει και της επίσκεψης του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην γειτονική χώρα για την σύσφιξη των σχέσεων ανάμεσα στα δύο κράτη.

Στην έγχρωμη γελοιογραφία της εβδομάδας για την κρητική εφημερίδα "Άποψη του Νότου" παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα το τελικό αποτέλεσμα της πλατείας όταν Ζάεφ και Τσίπρας συναντηθούν.


Αν θέλεις να βλέπεις περισσότερη δουλειά μου που δεν ανεβαίνει εδώ στο blog, ακολούθησέ με στο Instagram

sok h kryfh atzenta ths ypourgou politismou myrsinhs zormpa gia ton dromea eghrwmh geloiografia apopsilive
                     apopsilive.gr
Άποψη του Νότου φύλλο 971, 
19 Μαρτίου 2019

tags:Η περιπέτεια του "Δρομέα". Το εντυπωσιακό γλυπτό του Βαρώτσου, «Πόλεμος» για το γλυπτό «Δρομέας» - Βαρώτσος: Η Ζορμπά πρότεινε τη μεταφορά του στα Σκόπια, Ο Δρομέας του Βαρώτσου -Το 8μετρο γλυπτό από γυαλί που το... έδιωξε το μετρό από την Ομόνοια , Πόλεμος για το γλυπτό "Δρομέας", Ο Δρομέας του Κώστα Βαρώτσου, Βόρεια Μακεδονία για «Δρομέα»: Δεν υπάρχει καμία πρωτοβουλία, Η ιστορία του «Δρομέα» που δίχασε την Αθήνα, Ο «Δρομέας» στα Σκόπια, ο «έφιππος πολεμιστής» στην Αθήνα – Μια αστεία πρόταση, ένα ακόμη «Βατερλώ», 
Ο Δρομέας και το ψεύδος της Μυρσίνης Ζορμπά, τι δρομέας, τι ιππέας, γελοιογραφίες, ασπρόμαυρη γελοιογραφία, σκίτσο, σκίτσα, εφημερίδα, Ηράκλειο, Κρήτη, του Πάνου Ιατρίδη, σκίτσο του Πάνου Ιατρίδη, γελοιογραφία του Πάνου Ιατρίδη, Πάνος Ιατρίδης, IaTriDis, cartoon, caricature, political cartoon, political cartoonist, greek cartoonist

Post a Comment